Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Porządkujemy przestrzeń publiczną - pytania i odpowiedzi po webinarium

3 listopada br. odbyło się webinarium dotyczące porządkowania przestrzeni publicznej w naszej gminie.  W spotkaniu wzięli udział: Małgorzata Żebrowska-Piotrak - burmistrz Łomianek, Piotr Kowalski - naczelnik Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego,  Huber Goska – ekspert w zakresie projektów i analiz związanych z funkcjonowaniem zagospodarowania przestrzennego samorządu terytorialnego oraz Marcin Węgiełek - komendant Straży Miejskiej w Łomiankach. 

Podczas spotkania eksperci odpowiedzieli na liczne pytania mieszkańców dotyczące:

  • ograniczenia stosowania ustawy "Lex deweloper",
  • Studium Zagospodarowania Przestrzennego,
  • Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego,
  • Kodeksu Krajobrazowego,
  • wraków samochodów i "komisów mobilne" na ulicach gminy.

Pełny zapis spotkania dostępny pod linkiem

Poniżej publikujemy odpowiedzi, na które nie zdążyliśmy odpowiedzieć w trakcie spotkania.

Skoro są takie miejsca, to proszę podać przykład gdzie lex-developer może zadziałać.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 5 lipca 2018 roku o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących, na terenie Gminy Łomianki mogą to być nieruchomości w przeszłości wykorzystywane jako tereny produkcyjne, a obecnie funkcje te nie są na tych terenach realizowane. Konkretnych miejsc, ze względu na obecną politykę Gminy Łomianki w tym zakresie, nie zamierzamy wskazywać.

Jaki Urząd Miejski ma pomysł na tworzenie nowych miejsc z zielenią w naszym mieście? Jest ciasno a jak wiadomo w Łomiankach skwerów i miejsc temu podobnych jest mało.

Został utworzony KDS ds. zieleni, który zajmuję się takimi zagadnieniami. Jednocześnie WGG stworzyło aplikację umożliwiającą zaznaczanie propozycji nasadzeń na terenach stanowiących własność gminy. Aplikacja ma być do dyspozycji przedstawicielom zarządu KDS ds. zieleni.

Jaki jest harmonogram prac nad wdrożeniem uchwały krajobrazowej?

Zgodnie z deklaracją Urzędu uchwała ma zostać przedstawiona Radzie Gminy w drugim kwartale 2021 r.

Na kiedy zaplanowano konsultacje społeczne i ile ich zaplanowano?

Kwestia terminów obligatoryjnych konsultacji uchwały została uregulowana w art. 37b ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zakładając podjęcie uchwały w II połowie 2021 r., dodatkowe konsultacje powinny zostać przeprowadzone marcu 2021 r. a najpóźniej w miesiącach kwiecień-maj 2021 r. dyskusja publiczna.

Kto jest autorem uchwały krajobrazowej dla gminy Łomianki? gdzie  można się z nią zapoznać?

Projekt uchwały został przygotowany przez firmę Curulis Sp. z o.o. we współpracy z pracownikami Urzędu Miejskiego w Łomiankach:

https://bip.lomianki.pl/bip/ogloszenia/7853,OBWIESZCZENIE-o-wylozeniu-do-publicznego-wgladu-projektu-uchwaly-w-sprawie-zasad.html?search=34311656

https://bip.lomianki.pl/bip/prawo-lokalne/uchwaly-rady-miejskiej/2015/1762,Uchwala-Nr-XI-115-2015-z-dnia-22-pazdziernika-2015-r-w-sprawie-przygotowania-pro.html?search=89291988676875

Następnie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, na podstawie których wprowadzono zmiany do aktualnego projektu.

Co należy Pana zdaniem poprawić wobec projektu z 2017? Jakie problemy pokazała praktyka?

Przede wszystkim należy dokładnej określić warunki dostosowania istniejących w dniu wejścia w życie uchwały krajobrazowej obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych. Z uwagi na upływ czasu oraz zmiany, które nastąpiły w przestrzeni, być może zasadna okaże się także zmiana lub uzupełnienie niektórych zapisów regulujących zasady w poszczególnych obszarach.

Czy możemy dostać listę rozstrzygnięć będących przedmiotem analizy?

Rozstrzygnięcia nadzorcze związane z uchwały krajobrazowej lub Uchwały o lokalnych standardach urbanistycznych są dostępne w Dziennikach Urzędowych poszczególnych województw (m.in. dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego, śląskiego, zachodniopomorskiego).

Skoro badania i analizy, o których mówił Pan Goska były robione już 4 lata temu to czy nie powinny być one zrobione raz jeszcze?

Nie. Sytuacja prawie na pewno nie uległa poprawie, więc nadal występuje potrzeba wdrożenia rozwiązania mającego na celu zadbania o estetykę przestrzeni publicznej.

Czy ogrodzenia od strony prywatnych dróg wewnętrznych też będą podlegać uchwale krajobrazowej?

Co do zasady, przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie rozróżniają miejsca usytuowania ogrodzenia ze względu na przyleganie do drogi publicznej lub drogi wewnętrznej. Jednakże mając na uwadze cel podejmowania uchwały krajobrazowej oraz możliwości zapewnienia przestrzegania jej zapisów, zasadnicze kwestie związane z estetyką ogrodzeń będą dotyczyły tych, sytuowanych od strony obecnych i planowanych dróg publicznych.

Jaki proponuje się czas dostosowania istniejących już obiektów do zapisów w projekcie uchwały?

W aktualny projekt uchwały (Dział VI projektu Uchwały udostępnionego do publicznego wglądu) przewidywało się następujące terminy na dostosowanie:

  • 24 miesiące dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych nie będących szyldami;
  • 36 miesięcy dla szyldów i urządzeń grupujących szyldy;
  • 6 lat dla ogrodzeń istniejących w dniu wejścia w życie uchwały na obszarze zielonym z wyjątkiem ogrodzeń uszkodzonych, dla których określono termin nie dłuższy, niż 24 miesięcy;
  • zwolnienie z dostosowania dla ogrodzeń na obszarze żółtym, czerwonym i fioletowym z wyjątkiem ogrodzeń uszkodzonych, dla których określono termin nie dłuższy, niż 24 miesięcy;
  • brak obowiązku dostosowania dla obiektów małej architektury z wyjątkiem obiektów uszkodzonych, dla których określono termin nie dłuższy, niż 12 miesięcy.

Należy zaznaczyć, że powyższe zapisy w projekcie uchwały mogą ulec zmianie w wyniku przeprowadzonych analiz i konsultacji społecznych z mieszkańcami.

pk/mn

13.11.2020

Opcje strony

do góry