Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Projekt budżetu na 2022

Koniec roku to czas bardzo intensywny z perspektywy samorządowych skarbników. Trwają prace nad uchwałą budżetową, której przyjęcie określi kształt przyszłorocznych finansów gminy. Przedstawiamy główne etapy powstawania budżetu i projekt na 2022 rok.

Budżet każdej jednostki samorządu terytorialnego to dokument kluczowy dla gospodarki finansowej gminy. Teoretycznie jego konstrukcja nie jest skomplikowana: obejmuje spis prognozowanych dochodów, wydatków, przychodów oraz rozchodów na kolejny rok. W praktyce jednak zbilansowanie wpływów do samorządowej kasy i koniecznych wydatków jest zadaniem bardzo trudnym. Projekt budżetu na 2022 rok jest tym trudniejszy, że rząd wprowadził liczne zmiany prawne, które negatywnie odbiją się na samorządowych finansach – zmniejszą się wpływy, a koszty będą rosły. Na Polskim Ładzie Łomianki stracą ponad 20 milionów złotych.

Tworzenie projektu budżetu
Podstawowym aktem prawnym regulującym proces budżetowania w gminie jest ustawa o finansach publicznych. Na proces tworzenia projektu budżetu składa się:
• przyjęcie danych ekonomicznych do budżetu na następny (2022) rok i określenie podstawowych parametrów usług publicznych świadczonych z budżetu,
• opracowanie planów rzeczowych zadań realizowanych ze środków budżetu (w tym zadań nowych) oraz projektu dochodów i wydatków (w tym programów inwestycyjnych i wieloletnich), a także oszacowanie ich skutków finansowych wraz z uzasadnieniem,
• wstępny podział kwot dochodów i wydatków na poszczególne zadania oraz określenie limitów tych wydatków.

Oczekiwania i rzeczywistość
Potrzeby budżetowe przedstawiają również wydziały merytoryczne urzędu, radni miejscy, sołtysi, przewodniczący osiedli oraz mieszkańcy gminy. W tym roku oczekiwania w złożonych do budżetu wnioskach przekroczyły możliwości finansowe gminy o 57 milionów zł. Oznaczało to konieczność ograniczenia kosztów bieżących i zamierzeń inwestycyjnych. Dlatego burmistrz przedstawiła Radzie Miejskiej projekt budżetu zbilansowanego, zrównoważonego i realnego do wykonania. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepiej zaplanowany i realistyczny budżet może nie wytrzymać konfrontacji z rzeczywistością. Zagrożeniem są przede wszystkim rosnące ceny usług, produktów i dynamicznie zmieniające się prawo, które generuje dla samorządu niemożliwe do przewidzenia koszty.

DOCHODY

Dochody ogółem wynoszą

179 896 272,00 zł, z tego:
• dochody własne: 124 501 669,00 zł,
• subwencja ogólna: 28 931 423,00 zł,
• dotacje: 26 463 180,00 zł

 

WYDATKI

Wydatki ogółem wynoszą 189 266 317,25 zł,z tego:
• wydatki bieżące: 161 384 233,25 zł,
• wydatki majątkowe: 27 882 084,00 zł

OŚWIATA I WYCHOWANIE
69 764 219,80 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 52 994 219,80 zł przeznaczona m.in. na:
• wynagrodzenia pracowników szkół i przedszkoli, • świadczenia na rzecz osób fizycznych, tj. na świadczenia dla pracowników i stypendia dla uczniów,
• dowóz uczniów,
• zakup energii, bieżące konserwacje, wywóz śmieci i odprowadzanie ścieków,
• składki na ubezpieczenia społeczne,
• zakup usług remontowych,
• świetlice szkolne,
• stołówki szkolne i przedszkolne.


Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne w tym dziale to kwota 16 770 000,00 zł przeznaczona m.in. na:
• budowę szkoły podstawowej w Sadowej wraz z poprawą infrastruktury sportowej,
• projekt i budowę nowego przedszkola w Dąbrowie Leśnej.

GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA
30 386 663,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 27 166 849,00 zł przeznaczona na:
• gospodarkę odpadami,
• oczyszczanie miasta,
• zieleń w mieście,
• oświetlenie placów i ulic.

Wydatki majątkowe i na zakupy inwestycyjne w wysokości 3 219 814,00 zł to kwota przeznaczona m.in. na:
• dofinansowanie Gminnego Programu Wymiany Pieców,
• dofinansowanie Gminnego Programu Gromadzenia Wody,
• modernizację infrastruktury oświetleniowej na terenie gminy,
• modernizację wału przeciwpowodziowego na odcinku rzeki Wisły,
• budowę i modernizację placów zabaw oraz punktów rekreacyjno-sportowych,
• budowę świetlicy miejskiej w Dziekanowie Leśnym u zbiegu ulic Konopnickiej i Miłej,
• dobudowę piętra w budynku ICDS na potrzeby Szkoły Podstawowej nr 3,
• budowę i modernizację boiska przy ul. Waligóry,
• rewitalizację zabytkowej willi przy ul. Pionierów 38 wraz z zagospodarowaniem terenu.

ADMINISTRACJA PUBLICZNA
25 058 622,67 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 24 908 622,67 zł przeznaczona m.in. na:
• wynagrodzenie osobowe pracowników,
• składki na ubezpieczenie społeczne,
• zakup usług zdrowotnych,
• bieżące funkcjonowanie urzędu (zakupy usług remontowych, energii, materiałów i wyposażenia),
• utrzymanie budynków urzędu,
• wspólną obsługę jednostek budżetowych gminy,
• diety radnych miejskich,
• diety sołtysów i przewodniczących zarządów rad osiedlowych,
• pobór podatków,
• promocję gminy

TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
17719 779,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 11 073 509,00 zł przeznaczona m.in. na:
• remonty dróg gminnych, • poprawę bezpieczeństwa pieszych,
• dofinansowanie usług przewozowych dla KMŁ (rekompensata za realizowanie usług lokalnego transportu publicznego – bezpłatne linie wewnętrzne obsługujące wyłącznie Łomianki),
• usługi dotyczące organizacji transportu publicznego po przejęciu przez ZTM linii komunikacyjnych dla gminy Łomianki (związane z włączeniem gminy Łomianki do 1 strefy biletowej ZTM),
• finansowanie tzw. uzupełniającej linii autobusowej na trasie Dziekanów Leśny – Starostwo PWZ (L-7),
• opracowanie Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla gminy Łomianki SUMP,
• opracowanie dokumentacji dla zadania „Utworzenie pasa ruchu dla autobusów (buspasa) z gminy Łomianki do m.st. Warszawy”.

Wydatki majątkowe, w tym wydatki na inwestycje na budowę dróg gminnych, wyniosą 6 646 270,00 zł.

RODZINA
23 812 811,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 23 802 811,00 zł przeznaczona m.in. na:
• wynagrodzenia osobowe pracowników,
• świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego, zasiłek dla opiekuna, jednorazowe świadczenie „Za życiem”,
• dotacje dla żłobków niepublicznych,
• wspieranie rodziny,
• zakup materiałów i wyposażenia

POZOSTAŁE WYDATKI
8 457 125,00 zł, w tym:

Wydatki przeznaczone na:
• obsługę długu publicznego: 2 864 473,00 zł (864 700,00 zł obsługa papierów wartościowych – odsetki, prowizje od kredytów i emisji obligacji; 1 999 773,00 zł poręczenie dla ZWIK),
• działalność usługową: 633 992,00 zł (m.in. opracowanie i sporządzenie dokumentów planistycznych, programów rewitalizacji, prognoz oddziaływań na środowisko, utrzymanie cmentarzy – komunalnego i wojennego),
• rolnictwo i łowiectwo: 3 600,00 zł,
• rozliczenia różne: 4 931 680,00 zł (w tym: 4 229 999,00 zł wpłaty do budżetu państwa na zwiększenie części równoważącej subwencji ogólnej, tzw. janosikowe),
• wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę (dotyczy zdrojów ulicznych): 18 000,00 zł,
• prowadzenie stałej aktualizacji rejestru wyborców: 5 380,00 zł.

KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO
3 471 983,88 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 3 471 983,88 zł przeznaczona na:
• dotacje dla gminnych instytucji kultury, tj. Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej,
• organizację imprez kulturalnych i patriotycznych,
• dotacje dla NGO (370 000,00 zł).

BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE I OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA
2 963 126,90 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 2 908 126,90 zł przeznaczona m.in. na:
• Ochotniczą Straż Pożarną,
• Straż Miejską,
• monitoring miejski,
• zarządzanie kryzysowe.

Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne w tym dziale wynoszą 55 000,00 zł i są przeznaczone m.in. na: • rozbudowę i modernizację systemu monitoringu miejskiego na terenie gminy Łomianki.

POMOC SPOŁECZNA
2 839 181,00 zł

Wydatki bieżące to kwota 2 739 181,00 zł przeznaczona m.in. na:
• Dom Pomocy Społecznej,
• Ośrodek Pomocy Społecznej,
• świadczenia społeczne,
• składki na ubezpieczenia społeczne,
• dodatki mieszkaniowe,
• zasiłki stałe.

Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne to 100 000,00 zł przeznaczone na: • budowę nowego budynku Ośrodka Pomocy Społecznej wraz z poradnią pedagogiczno-psychologiczną i pomieszczeniami dla Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

GOSPODARKA MIESZKANIOWA
2 683 500,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 1 753 500,00 zł przeznaczona na:
• odszkodowania za grunty przejęte przez gminę pod drogi publiczne,
• zakup i dystrybucję energii, wody, gazu,
• utrzymanie budynków komunalnych, w tym remonty. Wydatki na inwestycje i zakupy inwestycyjne w tym dziale wynoszą 930 000,00 zł i przeznaczono je m.in. na:
• pozyskanie gruntów (zielona i niebieska infrastruktura) pod Strugę Dziekanowską, między ul. Wiślaną a ul. Armii Poznań,
• pozyskanie gruntów pod inwestycje gminne,
• modernizację budynków komunalnych,
• termomodernizację budynków użyteczności publicznej.

OCHRONA ZDROWIA
975 000,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 975 000,00 zł z przeznaczeniem: • 870 000,00 zł na przeciwdziałanie alkoholizmowi (w tym NGO 600 000,00 zł), • 75 000,00 zł na zwalczanie narkomanii.

INFORMATYKA
503 900,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 503 900,00 zł przeznaczona m.in. na:
• zakup materiałów i wyposażenia,
• opłaty z tytułu zakupu usług dostępu do internetu,
• opłaty za usługi serwisowe programów informatycznych.

KULTURA FIZYCZNA
386 283,00 zł, z tego:

Wydatki bieżące to kwota 385 283,00 zł przeznaczona m.in. na:
• organizację imprez sportowych,
• dotacje dla NGO (230 000,00 zł).

POZOSTAŁE ZADANIA W ZAKRESIE POLITYKI SPOŁECZNEJ
150 000,00 zł

Wydatki dla NGO na:
• realizację programów ochrony i promocji zdrowia oraz działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.

EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA
94 122,00 zł

Z przeznaczeniem m.in. na:
• wczesne wspomaganie rozwoju dziecka,
• pomoc materialną dla uczniów o charakterze socjalnym.

07.12.2021
Agata Zakrzewska, Monika Jakubiak-Rososzczuk
Źródło:BIUM12/2021
grafika:mk, kż

Opcje strony

do góry