Strona używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Spotkanie z mieszkańcami ulicy Kaczki Dziwaczki

17 kwietnia 2023 r. o godz. 18 w sali konferencyjnej ICDS odbyło się spotkanie z mieszkańcami ulicy Kaczki Dziwaczki, zorganizowane przez Radę Sołecką sołectwa Dziekanów Bajkowy oraz Wydział Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Miejskiego w Łomiankach.
Tematem spotkania był stan prawny i możliwości przekazywania gruntów drogowych w ul. Kaczki Dziwaczki na rzecz Gminy Łomianki. W spotkaniu uczestniczyli  Tomasz Gąsiorowski przedstawiciel Rady Sołeckiej, Naczelnik Wydziału Geodezji, Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego Piotr Kowalski - przedstawiciel Urzędu Miejskiego oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy.

Piotr Kowalski omówił działania urzędu oraz możliwe rozwiązania w celu pozyskania gruntów pod drogi przez Gminę Łomianki. Do czasu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego drogi na terenie sołectwa Dziekanów Bajkowy w większości przypadków stanowiły własność osób prywatnych, nigdy nie były zaliczone do kategorii dróg publicznych i nie było możliwości ich regulacji na rzecz Gminy Łomianki. Dopiero zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego poszczególnym drogom nadały określone kategorie przy czym należy pamiętać, że zapisy planu miejscowego jedynie informują, że drogi te, będą docelowo drogami publicznymi. Dążąc do realizacji zapisów planu Gmina Łomianki sukcesywnie zleca podziały z urzędu. Polegają one na wydzieleniu gruntu niezbędnego do realizacji celu publicznego, w tym przypadku gruntu przeznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod drogi publiczne. Podział ten nie wpływa na zmianę struktury własności, własność działek powstałych w wyniku podziału nie ulega zmianie, działki powstałe w wyniku podziału pozostają w posiadaniu dotychczasowych właścicieli.

W celu realizacji zapisów MPZP Gmina Łomianki dąży do pozyskania działek drogowych. Istnieje kilka możliwości ich nabycia:

  1. W pierwszej kolejności nieodpłatne przekazanie gruntu – w sytuacji gdy ogrodzenie usytuowane jest zgodnie z planem i w pasie gruntu do przekazania nie znajdują się żadne nasadzenia roślinne i naniesienia budowlane – umowa przekazania nieruchomości.

  2. Jeżeli na nieruchomości znajdują się cenne nasadzenia roślinne i naniesienia budowlane lub ogrodzenie jest usytuowane w pasie drogowym, a właściciel złożył oświadczenie o nieodpłatnym przekazaniu działki, wówczas procedujemy jak przy zakupie nieruchomości, z uwagi na fakt iż w budżet gminy nie przewiduje wypłat rekompensat.

  3. Zakup nieruchomości w sytuacji gdy  właściciel nie wyraża zgody na nieodpłatne przekazanie.

W każdym z wyżej wymienionych przypadków koszty związane z podpisaniem aktu notarialnego oraz pozyskaniem dokumentów ze Starostwa Powiatu Warszawskiego Zachodniego niezbędnych do jego podpisania, zobowiązuje się ponieść nabywca tj. Gmina Łomianki.

Strona przekazująca, sprzedająca zobowiązana będzie do dostarczenia dokumentów stanowiących podstawę nabycia nieruchomości (akty notarialne, postanowienia sądu o nabyciu praw do spadku, akty dziedziczenia, decyzje). W przypadku prawa własności nabytego w drodze spadku, darowizny czy zniesienia współwłasności, niezbędne jest zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wywiązaniu się z obowiązku podatkowego lub że podatek był nienależny.

Jeżeli nieruchomość będzie obciążona hipoteką, wówczas należy dostarczyć zgodę banku na przeniesienie działki bez obciążenia. Na etapie przygotowań potrzebny będzie skan dokumentów, oryginały do wglądu notariusza przy podpisywaniu aktu notarialnego.

W przypadku współwłasności musi być solidarna zgoda wszystkich współwłaścicieli nieruchomości stanowiącej drogę, złożona w formie oświadczenia. Po otrzymaniu oświadczeń od wszystkich współwłaścicieli nieruchomości Gmina rozpoczyna procedurę przejęcia działek.

W końcowej fazie spotkania naczelnik odpowiadał na liczne pytania mieszkańców. Mimo trudnych zagadnień, spotkanie  przebiegło w życzliwej atmosferze, a dyskusja była spokojna i rzeczowa.

Bardzo dziękujemy mieszkańcom za liczne przybycie.

pk
24.04.2023
fot.: 

Opcje strony

do góry