Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie odcinka S7 Kiełpin - Warszawa

Po kilkumiesięcznej przerwie Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powrócił do spotkań z  Burmistrzami/Wójtami Gmin, których bezpośrednio dotyczy inwestycja S7. Spotkanie odbyło się 25 września 2023 r.

Ze strony Łomianek w spotkaniu uczestniczyła Burmistrz Małgorzata Żebrowska-Piotrak, I Zastępca Burmistrza Aneta Gawin, Naczelnik Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami i Zagospodarowania Przestrzennego Piotr Kowalski oraz Maciej Krogulec.

W spotkaniu wzięli udział: Zastępca Prezydenta Michał Olszewski, Dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju (jednostka odpowiedzialna za porozumienie z GDDKiA) Maciej Fijałkowski i jego Zastępca Paweł Jaworski. Obecni byli także przedstawiciele gmin: Izabelin, Stare Babice oraz dzielnicy Bielany.

Przypomnijmy: spotkania rozpoczęły się w 2021 r. z inicjatywy burmistrz Małgorzaty Żebrowskiej-Piotrak i ich celem była dbałość o poprawę obsługi komunikacyjnej mieszkańców Łomianek. Z perspektywy Łomianek ścisła współpraca z GDDKiA była konieczna i pozwoliła na wprowadzenie do koncepcji rozwiązań istotnych dla mieszkańców, zwłaszcza na granicy z Izabelinem oraz Miastem st. Warszawą.


Dyrektor GDDKiA podziękował paniom burmistrz Łomianek i wójt Izabelina za dobrą współpracę, dzięki której oba samorządy zawarły z GDDKiA porozumienia dotyczące przebiegu i deklaracji przejęcia dróg serwisowych. Poza wypracowanymi i podpisanymi porozumieniami Łomianki mają również uzgodnione z GDDKiA lokalizacje inwestycji towarzyszących.

Wciąż nie zmieniła się decyzja GDDKiA w sprawie budowy Węzła Janickiego (podjęta 18 stycznia 2021 r. na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad). Potwierdzono, iż nadal prowadzone są prace projektowe w wariancie bez węzła oraz z węzłem, a ostateczna decyzja zależy od tego, czy i jak Warszawa uzgodni koncepcję z Węzłem Janickiego.

Dlaczego Łomiankom zależało na Węźle Janickiego, pisaliśmy w tekstach zamieszczonych tutaj: https://www.lomianki.pl/pl/inwestycje/s7-koncepcja-trasy/12239,S7-koncepcja-trasy.html

GDDKiA w trakcie spotkania ponownie potwierdziła gotowość do ogłoszenia postępowania na projekt budowlany, przewidywany termin – październik 2023 r. Na przełomie I i II kwartału 2024 r. przewidywane jest zawarcie umowy z wykonawcą projektu, prace projektowe zajmą 18 miesięcy, a kolejne 12 miesięcy zajmie uzyskanie od Wojewody Decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Nakreślony harmonogram wskazuje, że pozwolenie na budowę można będzie uzyskać w roku 2026 i wtedy GDDKiA ogłosi kolejne postępowanie, tym razem na budowę odcinka S7 pomiędzy Kiełpinem a S8.  

W trakcie spotkania przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że na północ od Łomianek S7 realizowana jest w szybkim tempie. Prace prowadzone są już na terenie Czosnowa.

Dla mieszkańców naszej gminy istotne jest, że wybrano wykonawcę odcinka o długości 9 km, wchodzącego od strony Czosnowa do Kiełpina, a dokładnie kończącego się w Dziekanowie Bajkowym na wysokości ul. Czerwonego Kapturka.  Odcinek budowany będzie w formule „projektuj-buduj”. GDDKiA zakłada, że budowa zakończy się w 2027 r. i doprowadzi S7 z północy do zurbanizowanej części Łomianek, a odcinek wylotu z S8 na Bemowie do tego miejsca będzie dopiero w trakcie wyboru wykonawcy. Pozostaje mieć nadzieję, że przysłowiowym „rzutem na taśmę” zostanie osiągnięte porozumienie w kwestii Węzła Janickiego i dróg serwisowych pomiędzy Warszawą oraz GDDKiA.

Z punktu widzenia Łomianek S7 w nowym śladzie jest potrzebna w każdym przypadku. Nie ma możliwości zmiany lokalizacji korytarza nowej trasy zarezerwowanego dziesiątki lat temu. Łomianki leżą pośrodku północnego korytarza transportowego, pomiędzy Wisłą a Kampinoskim Parkiem Narodowym, a koncepcje przebiegu północnego wylotu z Warszawy rozważane są od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Od dziesięcioleci wiadomo, że w Kiełpinie powstanie duży węzeł drogowy, łączący drogę DK7 z nową drogą klasy S. W tym miejscu połączą się oba wyjazdy z Warszawy. Natomiast dla jadących do Warszawy z północy w Kiełpinie nastąpi wybór kierunku dalszej podróży.

Jako gmina podjęliśmy wszystkie możliwe działania, aby uzyskać najlepsze warunki dla mieszkańców. Burmistrz Małgorzata Żebrowska-Piotrak zawarła z GDDKiA porozumienie (pierwsze w Polsce!) o dodatkowych zabezpieczeniach ekologicznych na odcinku od Kiełpina do granic gminy. W koncepcji trasy, na skutek złożonych przez burmistrza uwag i wniosków, uwzględniono drogi serwisowe, które staną się w przyszłości naszymi ulicami, zaplanowano dodatkowy tunel dla pieszych i rowerzystów na wysokości szkoły i przedszkola przy ul. Akinsa. Uzyskano połączenie drogą rowerową i chodnikiem od ul. Sierakowskiej do Zielonej i dalej do ul. Wiślanej – co ułatwi komunikację ze szkołą przy ul. Partyzantów. Na granicy Izabelina i Łomianek, na wysokości parkingów na końcu ul. Wiślanej, będzie pierwsze wejście do Kampinoskiego Parku Narodowego, a dwa kolejne, połączone chodnikiem i drogą rowerową przy ul. Zielonej i ul. Sierakowskiej.

O tych uzyskanych przez burmistrza zmianach informowaliśmy szczegółowo w trakcie webinarium 25.08.2021 r. oraz w Biuletynie  /ftp/biuletyn/BIUM_9_2021_do_netu_mniejszy.pdf 

Już w roku 2019 informowaliśmy o ogólnej sytuacji Łomianek wobec planowanej inwestycji https://www.lomianki.pl/download.php?s=1&id=20187 . Wynegocjowane przez burmistrz Łomianek ułatwienia są znaczące; do pełnej satysfakcji brakuje jedynie porozumienia pomiędzy Warszawą a GDDKiA w sprawie węzła Janickiego. Czekamy na pozytywny rozwój sytuacji i jak najszybszą budowę tak bardzo potrzebnego odcinka S7.

Maciej Krogulec
02.10.2023

 

Opcje strony

do góry