Spotkanie z Mieszkańcami Łomianek ws. odbioru i zagospodarowania odpadów.
W minioną niedzielę (3 marca br.) Burmistrz Łomianek – Małgorzta Żebrowska-Piotrak zaprosiła mieszkańców na spotkanie informacyjne dotyczące odbioru i zagospodarowania odpadów.
Najistotniejsze było wyjaśnienie mieszkańcom konieczności podniesienia opłat za odbiór odpadów z ich domów.
W minioną niedzielę (3 marca br.) Burmistrz Łomianek – Małgorzta Żebrowska-Piotrak zaprosiła mieszkańców na spotkanie informacyjne dotyczące odbioru i zagospodarowania odpadów. Najistotniejsze było wyjaśnienie mieszkańcom konieczności podniesienia opłat za odbiór odpadów z ich domów.
Problem podwyżek dotyczy całej samorządowej Polski. Łomianki nie są wyjątkiem.
Obecni na spotkaniu zastępca burmistrza ds. technicznych – Paweł Bohdziewicz i Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska – Piotr Kaczmarczyk przedstawili prezentację, w trakcie omawiania której szczegółowo wyjaśniali powody konieczności zmian stawek za odbiór odpadów w naszej gminie.
Najważniejsze z nich:
- zmiany prawa i konsekwencje jego wdrożenia:
konieczność selektywnego zbierania odpadów – 5 frakcji (nie 4), dodatkowe koszty (kontenery, zakup nowego sprzętu, większa częstotliwość odbioru dla poszczególnych frakcji, brak infrastruktury do recyklingu bioodpadów, tworzyw sztucznych);
- nowe wymagania wobec przedsiębiorców,
- brak doraźnych rozwiązań;
- zmiany legislacyjne;
- brak prawomocnych pozwoleń zintegrowanych (z 5 w naszym regionie zostało 1);
- przetargi w regionie warszawskim (wykonawcy czekają na rozstrzygnięcie, nie biorą udziału w kolejnych przetargach, ze względu na ograniczone możliwości)
- realne zagrożenie zaprzestania odbioru odpadów przez monopolistę na naszym terenie.
Przedstawiciele Urzędu Miasta w Łomiankach porównali proponowane stawki, do stawek w gminach ościennych, wyjaśnili konieczność zawarcia ugody przedsądowej z dotychczasowym odbiorcą odpadów i przedstawili okoliczności, w których ugodę zawarto. Omówili projektowane zmiany legislacyjne i ich możliwy pozytywny wpływ na czekający gminę przetarg.
Omówili dalsze planowane działania w zakresie odbioru odpadów z terenu Gminy.
Mieszkańcy obecni na spotkaniu zadali szereg pytań, dotyczących konieczności podniesienia stawek, decyzji Burmistrz o podpisaniu ugody z firmą „BYŚ” i wiążących się z nią konsekwencjach finansowych dla Gminy. Zebrani pytali o nowy przetarg i możliwe scenariusze jego rozstrzygnięcia, o planowane w najbliższym czasie działania UM w sprawie odbioru odpadów (również edukacyjne i informacyjne). Podzielili się także konstruktywnymi pomysłami na zmniejszenie ilości produkowanych w pojedynczych gospodarstwach odpadów i swoimi doświadczeniami w tej kwestii.
Dziś – 04 marca – o godzinie 16, w trakcie sesji Rady Miejskiej – Radni odniosą się m.in. do proponowanych stawek za odbiór odpadów i będą podejmować decyzję w sprawie ich ustalenia.
mjr