Oficjalny Serwis Informacyjny

Aktualnie znajdujesz się na:

Sześciolatki w szkole wygrywają

Badania pokazują, że dzieci, które wcześniej rozpoczynają edukację szkolną szybciej się rozwijają, a także osiągają lepsze wyniki w czytaniu, pisaniu i liczeniu od swoich rówieśników, którzy pozostali w przedszkolu.

Sześciolatki w szkole wygrywają

Badania pokazują, że dzieci, które wcześniej rozpoczynają edukację szkolną szybciej się rozwijają, a także osiągają lepsze wyniki w czytaniu, pisaniu i liczeniu od swoich rówieśników, którzy pozostali w przedszkolu.

O wynikach dzieci stanowi przede wszystkim to, jak długo są objęte edukacją szkolną, a nie data urodzenia. Badania potwierdzają, że efekt wieku jest znacznie słabszy niż efekt programu nauczania. Różnice wyników ze względu na wiek są niewielkie dla dzieci, które mają za sobą tyle samo lat nauki. Są one natomiast znacznie większe dla tych dzieci w podobnym wieku (np. 6-latek z grudnia i 7-latek ze stycznia), które mają za sobą różną liczbę lat nauki w szkole. Potwierdzają to nie tylko polskie, ale także międzynarodowe badania.

[obrazek]

Warto podkreślić, że dziecko, które jest stymulowane m.in. poprzez wcześniejsze rozpoczęcie nauki w szkole, rozwija się szybciej, niż dziecko w tym samym wieku, które później idzie do szkoły. Oznacza to, że dla uczniów w podobnym wieku data urodzenia ma znacznie mniejsze znaczenie niż liczba lat szkolnej nauki.
Potwierdzają to również badania TUNSS (Test Umiejętności Na Starcie Szkolnym), którymi w 2012 r. objęto ponad tysiąc czterysta polskich sześciolatków z przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych. Wynika z nich, że sześciolatki w pierwszych klasach uzyskiwały najlepsze wyniki we wszystkich badanych dziedzinach. Widać przy tym wyraźnie, że różnice pomiędzy 6 a 7 latkami w I klasie są mniejsze niż pomiędzy 6-latkami w I klasie a 6-latkami w tzw. zerówce.

W teście matematycznym sześciolatki otrzymały średnio ponad 105 punktów, w teście z czytania - ponad 110, a pisania - 120. Wyniki sześciolatków pozostawionych na drugi rok w przygotowaniu przedszkolnym były dużo niższe. W teście matematycznym dzieci te otrzymały około 100, a w testach z czytania i pisania - po 95 punktów.
Badania OBUT (Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów) pokazały, że dzieci które rozpoczęły edukację w wieku sześciu lat w 2009 roku, osiągnęły w trzeciej klasie szkoły podstawowej takie same, a nawet lepsze wyniki od swoich kolegów o rok starszych, zarówno z języka polskiego, jak i z matematyki. W ramach każdego z tych roczników, dzieci urodzone w pierwszej części roku osiągały lepsze wyniki od urodzonych w ostatnich miesiącach roku. W badaniu uczestniczyło 279 282 trzecioklasistów, którzy rozwiązywali zadania w teście matematycznym oraz 278 986 uczniów piszących test polonistyczny. W każdej z tych grup znalazło się 4,3% dzieci (około 11,5 tysiąca), które rozpoczęły naukę w szkole w wieku sześciu lat.

Wykorzystano fragm. artykułu z www.men.gov.pl
fot. www.sxc.hu

Opcje strony

do góry