Urząd Miejski w Łomiankach

https://lomianki.pl/pl/aktualnosci/3406,Autobusy-elektryczne-dla-Lomianek-z-dofinansowaniem-Narodowego-Funduszu-Ochrony-.html
03.07.2024, 08:20

Autobusy elektryczne dla Łomianek z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

23 maja 2019 r. Burmistrz Łomianek Małgorzata Żebrowska-Piotrak i skarbnik UM w Łomiankach Hanna Dąbrowska oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie podpisali umowę o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych w ramach projektu pn. "Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą dla Gminy Łomianki".

Autobusy elektryczne dla Łomianek z dofinansowaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

23 maja 2019 r. Burmistrz Łomianek Małgorzata Żebrowska-Piotrak i skarbnik UM w Łomiankach Hanna Dąbrowska  oraz przedstawiciele Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie podpisali umowę o dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych w ramach projektu pn. "Zakup autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą dla Gminy Łomianki". Gmina Łomianki wnioskowała o dofinansowanie projektu w II naborze wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego System zielonych inwestycji (GIS - Green Investment Scheme) - GEPARD - Bezemisyjny transport publiczny.  Łomianki znalazły się na pierwszej pozycji listy rankingowej ogólnokrajowego konkursu. Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 5.629.464,00, z czego dofinansowanie to 2.567.280,00 zł. Głównym celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń, CO2 i hałasu pochodzących z ruchu drogowego na terenie gminy w ramach kompleksowej strategii niskoemisyjnej. Do celów szczegółowych należą m.in. szersze wykorzystanie bardziej efektywnego transportu publicznego, usprawnienie komunikacji publicznej, zmniejszenie wykorzystania samochodu osobowego jako głównego środka transportu. Elektryfikacja taboru zbiorowej komunikacji publicznej w Łomianki będzie skutkowała przede wszystkim czystszym powietrzem i cichą jazdą.

W połowie czerwca upływa termin dostawy zamówionych dla Gminy Łomianki autobusów, które wyjadą na trasy linii 150. Pod koniec maja Gmina Łomianki wraz z Komunikacją Miejską Łomianki Sp. z o.o. rozpocznie proces odbioru zamówionych autobusów, który wiąże się również z procesem certyfikacji autobusów przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.


Gmina Łomianki zajmuje się tematem elektromobilności w sposób kompleksowy. Podpisana umowa o dofinansowanie to tylko pierwszy krok wieloetapowego planu dotyczącego mobilności naszej gminie. 22 maja 2019 r. NFOŚiGW opublikował listę rankingową konkursu o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego "GEPARD II - transport niskoemisyjny. Część 20 Strategia rozwoju elektromobilności" Gmina Łomianki znalazła się wśród szczęśliwców, którzy otrzymają 100% dofinansowania na opracowanie Strategii rozwoju elektromobilności obowiązującą na swoim terenie. Jest to swoiste wsparcie działań jst niezbędnych do realizacji polityki elektromobilności. Przygotowanie Strategii służy realizacji celów wynikających m.in. z Programu Rozwoju Elektromobilności w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Więcej o programie na stronie TUTAJ

Uzupełnieniem prac Gminy Łomianki na rzecz rozwoju niskoemsyjnych rozwiązań w dziedzinie transportu jest nasz udział w pilotażowym przedsięwzięciu organizowanym przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Pilotaż dotyczy wsparcia kompleksowych działań jst związanych z kształtowaniem mobilności miejskiej obejmującej transport, ochronę środowiska, zdrowie, rozwój społeczny i gospodarczy, transfer wiedzy i dobrych praktyk do jst oraz wsparcie miast i obszarów funkcjonalnych w przygotowaniu lub aktualizacji planu zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP). Jesteśmy po pierwszych spotkaniach z ekspertami inicjatywy Jaspers, Komisji Europejskiej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W największym skrócie to takie strategie przyjaznego transportu w mieście. W planach znajdzie się na przykład informacja gdzie miasto powinno wspierać transport pieszy, gdzie rowerowy, a gdzie samochodowy. Taka strategia łączy różne gałęzie transportu, ale zawsze nacisk położony jest na ochronę środowiska i zdrowie mieszkańców. Więcej o samym pilotażu na stronie TUTAJ  

[obrazek]

[obrazek]

[obrazek]






Opcje strony