Młociny - Łomianki - Modlin
20 września samorządowcy z powiatów: warszawskiego zachodniego i nowodworskiego złożyli do Marszałka Województwa Mazowieckiego list intencyjny z wnioskiem o uwzględnienie w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego lokalizacji linii szybkiego pojazdu szynowego.
Z końcem września upłynął czas na składanie wniosków do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego. Do Marszałka Województwa Mazowieckiego, Adama Struzika samorządowcy z powiatów: warszawskiego zachodniego i nowodworskiego złożyli list intencyjny z wnioskiem o uwzględnienie w niej lokalizacji linii szybkiego pojazdu szynowego relacji Młociny-Modlin.
Pod listem podpisali się:
Starosta Nowodworski - Krzysztof Kapusta, Starosta Warszawski Zachodni - Jan Żychliński, Burmistrz Łomianek - Tomasz Dąbrowski, Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego - Jacek Kowalski, Wójt Gminy Czosnów - Antoni Kręźlewicz, Wiceprezes Zarządu Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Marcin Danił, przedstawiciele Rad Miejskich, w imieniu Stowarzyszenia Mieszkańców Otuliny KPN - Artur Sacharuk, a także przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz biznesu.
3 października br. w Urzędzie Miejskim w Łomiankach na roboczym spotkaniu w tej sprawie spotkali się: Starosta Nowodworski - Krzysztof Kapusta, Starosta Warszawski Zachodni - Jan Żychliński, Burmistrz Łomianek - Tomasz Dąbrowski wraz z zastępcami i Sekretarz Gminy, Zastępca Wójta Gminy Czosnów - Piotr Rutkowski, Radna Łomianek - Sylwia Wójcicka, Artur Sacharuk ze Stowarzyszenia Mieszkańców Otuliny KPN. W spotkaniu udział wzięli także: Bogusław Kowalski - były Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu oraz Dariusz Płatek - szef biura zarządu Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.
Gospodarzem wczorajszego spotkania w Urzędzie Miejskim w Łomiankach
w spr. lokalizacji linii szybkiego pojazdu szynowego relacji Młociny-Modlin
był Burmistrz Tomasz Dąbrowski.
Projekt połączenia planowanej stacji metra Młociny przez Łomianki do coraz bardziej popularnego lotniska Modlin przedstawił na Kongresie Transportu Publicznego - w imieniu samorządowców - Starosta Warszawski Zachodni - Jan Żychliński. W powiecie warszawskim zachodnim mieszka ponad 100 tysięcy osób, w nowodworskim - prawie 80 tysięcy osób. Z uwagi na niedostatecznie rozwiniętą i atrakcyjną komunikację publiczną, większość mieszkańców korzysta z prywatnych samochodów. Uczestnicy spotkania zgodnie podkreślali, że połączenie aglomeracji warszawskiej z portem lotniczym w Modlinie będzie uwzględniać rozwiązania przyjazne dla środowiska. Utworzenie kolei wpłynęłoby na rozwój wszystkich gmin obu powiatów oraz zwiększenie bezpieczeństwa i standardów podróżowania w tej części Mazowsza, zwiększyłoby bezpieczeństwo i standard podróżowania. Przy okazji, dzięki zmniejszeniu emisyjności zanieczyszczeń przyczyniłoby się do zrównoważonego rozwoju opartego na większej przyjazności środowisku naturalnemu.
Według zebranych lokalizacja pojazdu szynowego relacji Młociny-Modlin idealnie wpisuje się w Strategię Europa 2020, a proponowane rozwiązania wydają się być zgodne z podstawowymi standardami europejskimi.
Trasa łącząca Młociny przez Łomianki do Modlina liczyłaby około 30 km. Byłaby kontynuacją historycznego projektu; przed wojną istniała w tym pasie już kolej dojazdowa na trasie Warszawa Gdańska-Palmiry. Trasę można byłoby wytyczyć częściowo śladem starej linii, ewentualnie wzdłuż drogi krajowej nr 7 lub planowanej drogi ekspresowej w kierunku Gdańska. Wariant przebiegu trasy zostanie wybrany po ewentualnym przeprowadzeniu analizy funkcjonalno-ekonomicznej.
---------------------------------------------------------------------
Dokładnie rok temu, w październiku 2011 roku, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego rozpoczęło prace nad propozycją strategicznych decyzji w sprawie podziału Funduszy Europejskich w nowej wieloletniej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Przygotowany przez MRR dokument pn. "Programowanie perspektywy finansowej 2014-2020 – uwarunkowania strategiczne" zawiera propozycje sposobu podziału środków na 11 celów tematycznych, tj. m.in.:
- Wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach;
- Promowanie dostosowania do zmian klimatu, zapobiegania ryzyku i zarządzania ryzykiem;
- Ochrona środowiska naturalnego i wspieranie efektywności wykorzystania zasobów;
- Promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych;
- Wspieranie zatrudnienia i mobilności pracowników.